Vården är så unik!

Skriv en kommentar
12 november 2007 20:32

Det går inte inom vården, den är så unik är ett vanligt svar när jämförelser ska göras med andra branscher.

Visst finns det mycket som är unikt med vården, inte minst sekretessen och att skydda integriteten, men det kanske är en idé att börja fundera över och titta efter vad som är lika inom vården och andra branscher framför allt vad det gäller att förbättra servicen till vårdkunden – medborgare som patienter, brukare, anhöriga etc.

Vården är inte ensam. I artikeln ”Sverige är ett u-land på kundservice” (Computer Sweden 9 november 2007) visar en ny undersökning. ”Området har lågt status i företagen och ses bara som en kostnad av företagsledningarna.”

Vad är det kunder klagar på? Svårt att komma fram på telefon, för många val i telefonen, svårt att hitta rätt, långa väntetider, bråttom när man äntligen når fram etc. Skulle kunna vara vården eller hur? I rättvisans namn är det mycket på gång i vården för att förbättra situationen bl a med hjälp av tekniken. Men hur mogen är den? Och hur involveras personal och vårdkunder i förändringarna?

Det kanske är dags att börja fundera över hur mycket dålig service kostar vården. Kanske är det billigare för vården att vårda direkt än att låta patienten vänta. Det är inte bara vårdkunden som tar skada av långa väntetider i telefon, överfyllda väntrum, långa väntetider till läkarbesök och andra professioner etc. Det är även en stor stressfaktor för vårdens personal.

”Kunderna flyr” när servicen är dålig hos ett företag står det också i artikeln. Vården har ett historiskt förflutet och en kultur som styr våra beteenden. Vi går gärna dit vi gått tidigare om vi blivit väl omhändertagna, vi går till akutmottagningen när vi blir akut sjuka och inte orkar/vill vänta och gärna en gång för mycket än en gång för lite. Det kanske är dags för vården att börja se kundservice som en vinst i stället för kostnad och börja ta hjälp av tekniken ihop med andra branscher och utveckla digitala tjänster till gagn för både vård och vårdkund.

Och vad har andra branscher att lära av vården?

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Kontakta oss

Redaktör:
Susanne Fredriksson

Webbredaktör:

Charlotta Eriksson Kjellberg

Kontaktuppgifter redaktionen
E-post:
red@itivarden.se
Telefon:
08-566 241 00

Postadress:
It i vården
Dagens Medicin
113 90 Stockholm

Om oss

It i vården är ett samarbete mellan Computer Sweden och Dagens Medicin. Vi publicerar tidningar, arrangerar seminarier och driver en sajt som berör mötet mellan vård och it.
Om cookies, personuppgifter & copyright.
Copyright © 1996-2011 
International Data Group och Dagens Medicin